tisdag 5 februari 2008

När tiden inte räcker till




Många upplever att tiden inte räcker till. Därför har jag letat på internet efter lite tips om hur jag kan planera bättre och därmed vinna tid. Det här har jag hittat på suntliv.nu:

-Skriv ner allt du gör under några dagar och hur lång tid varje sak tar. Då inser du hur tidskrävande olika uppgifter är. Insikten kan hjälpa dig att göra ett realistiskt tidsschema. ( Det här måste faktiskt göras när det gäller mig...hm...att chatta på msn och internet tar många timmar)

-Välj ut det du tycker är viktigast och gallra bort sådan du vet att du inte kommer att hinna med. Fundera på om du kan avstå från en del uppgifter. ( Håller med...hm..vad är det som är viktigt just nu att göra?)

-Du kanske känner att det är viktigt att alltid ställa upp för andra, att alltid vara duktig och tillgänglig. Våga säga nej! Ingen mår bra av att ha för många uppgifter och krav på samma gång. Personer i din omgivning kommer inte att tycka sämre om dig för att du tackar nej.( Det här har jag ibland haft svårt med men jag har övat. Ibland säger jag ju att jag vill träffas och sedan ångrar mig för att jag har mycket o göra)

-Gör en realistisk "att-göra-lista" för varje dag i veckan. Se till att det finns utrymme för spontana infall och tid för dig själv. Tänk också på att de vardagliga tingen, som att göra sig i ordning på morgonen och äta i lugn och ro, tar tid. (Precis, lugn och ro e det som behövs och en realistisk lista...

-Planera in varje aktivitet vid rätt tillfälle. Vilken tidpunkt och dag som fungerar bäst att utföra olika aktiviteter är högst personligt.

-Planera in aktiviteter som ger dig motion och avslappning.(Dessa aktiviteter är väldigt viktiga anser jag...väldigt)

Inga kommentarer: